The effectiveness of the open ended (OE) learning model on the creative thinking of high school students

Abstract

This study aims to determine the effect of using the Open Ended learning model on students' Creative Thinking Ability in the Material Changing Uniform Movement (GLBB) class X MIPA 1 SMAN 6 Bungo in the 2020/2021 academic year. This type of research is qualitative with a case study approach. The sample in this study were 25 students of class X MIPA 1 and class X MIPA 2 as many as 25 people. Data collection techniques used are observation, interviews, and documentation. The results of this study indicate that the open learning model can improve students' creative thinking. creative thinking can be seen with several indicators, namely growth (fluency), flexibility (flexibility), originality (originality), and elaboration (elaboration). However, on the Oroginality indicator, students have not been able to create new ideas or ideas in learning physics.

Keywords

Creative thinking, open-ended learning model, open problem

References

  • Alfitry, S., & Nurhadi. (2020). Model Discovery Learning dan Pemberian Motivasi dalam Pembelajaran Konsep Motivasi Prestasi Belajar: GUEPEDIA.
  • Cintia, N. I., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2018). Penerapan model pembelajaran discovery learning untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif dan hasil belajar siswa. Perspektif ilmu pendidikan, 32(1), 67-75.
  • Darmadi, H. (2017). Pengembangan model dan metode pembelajaran dalam dinamika belajar siswa. Yogyakarta: Deepublish.
  • Hanafy, M. S. (2014). Konsep belajar dan pembelajaran. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 17(1), 66-79.
  • Huda, M., & Pd, M. (2014). Model-Model Pengajaran Dan Pembelajaran, Yogyakarta: Pustaka Pelajar. Kaelan, MS (2010). Pendidikan Kewarganegaraan. Yogyakarta: Paradigma, 2(3).
  • Indrajit, D. (2009). Mudah dan Aktif Belajar Fisika: PT Grafindo Media Pratama.
  • Kustijono, R., & HM, E. W. (2014). Pandangan guru terhadap pelaksanaan kurikulum 2013 dalam pembelajaran fisika SMK di Kota Surabaya. Jurnal Penelitian Fisika dan Aplikasinya (JPFA), 4(1), 1-14.
  • Luthvitasari, N., & Linuwih, S. (2012). Implementasi pembelajaran Fisika Berbasis Proyek terhadap keterampilan berpikir kritis, berpikir kreatif dan kemahiran generik sains. Journal of innovative Science education, 1(2).
  • MKPBM, T. (2001). Strategi pembelajaran matematika kontemporer. Bandung: UPI, 3.
  • Octavia, S. A. (2020). Model-model pembelajaran: Deepublish.
  • Purwanto, A. (2012). Kemampuan berpikir logis siswa SMA Negeri 8 kota Bengkulu dengan menerapkan model inkuiri terbimbing dalam pembelajaran fisika. Exacta, 10(2), 133-135.
  • Rosmala, A. (2021). Model-model pembelajaran matematika: Bumi Aksara.
  • Rudyanto, H. E. (2016). Model discovery learning dengan pendekatan saintifik bermuatan karakter untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 4(01).
  • Setiawan, M. A. (2017). Belajar dan pembelajaran: Uwais Inspirasi Indonesia.
  • Suherman, E. (2003). Strategi pembelajaran matematika kontemporer. Bandung: Jica.
  • Supardi, S. U., Leonard, L., Suhendri, H., & Rismurdiyati, R. (2015). Pengaruh media pembelajaran dan minat belajar terhadap hasil belajar fisika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(1).
  • Tatag, Y. E. S. (2011). Level of student’ s creative thinking in classroom mathematics. Educational Research and Reviews, 6(7), 548-553.
  • Tumurun, S. W., Gusrayani, D., & Jayadinata, A. K. (2016). Pengaruh model pembelajaran discovery learning terhadap keterampilan berpikir kreatif siswa pada materi sifat-sifat cahaya. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 101-110.
  • Widiastawa, I. K. (2021). Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Melalui Penerapan Model Pembelajaran Open Ended Learning dengan Media Audio Visual Siswa Kelas XII TKJ2 Semester I Smk Negeri 1 Bangli Tahun Pelajaran 2019/2020. Widyadari, 22(1), 27-40.

DOI : https://doi.org/10.32698/ISPIVIII581