The effectiveness of the jigsaw learning model in improving the social skills of high school students

Abstract

This research is motivated by the low social skills of students in learning. The purpose of this study was to find out how the Jigsaw learning model improves the social skills of XI MIPA class students at SMA Negeri 6 Bungo. Data collection methods used in this study include observation, interviews, and documentation. The research instrument is a structured interview sheet to a physics subject teacher at SMA Negeri 6 Bungo. The research subjects were 40 students of class XI MIPA 1 and XI MIPA 2 SMA Negeri 6 Bungo. The results of this study indicate that there is an increase in students' social skills based on observations made after learning using the Jigsaw learning model. Learning with the Jigsaw type cooperative model is carried out in steps, namely, students are divided into groups of origin and each group consists of 4-5 students, the teacher distributes material sheets that will be studied by each group, each student is divided into learning the material being taught. contained in the sheet that has been distributed in groups, then students who both have the task of studying a group gather to discuss and study it together, when the expert group has finished discussing then return to the original group and convey the knowledge they know, finally convey the results of the discussion each group.

Keywords

Keterampilan sosial, model jigsaw, model discovery

References

  • Abdullah, A. (2017). Pendekatan dan model pembelajaran yang mengaktifkan siswa. EDURELIGIA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 45-62.
  • Alfazr, A. S., Gusrayani, D., & Sunarya, D. T. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Menemukan Kalimat Utama Pada Tiap Paragraf. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 111-120.
  • Azhari, D., Zainuddin, Z., & Hartini, S. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Koperatif Tipe Make a Match Untuk Meningkatkan Keterampilan Sosial dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 3(3).
  • Gustiawati, R., Fahrudin, F., & Stafei, M. M. (2014). Implementasi model-model pembelajaran penjas dalam meningkatkan kemampuan guru memilih dan mengembangkan strategi pembelajaran penjasorkes. Majalah Ilmiah SOLUSI, 1(03).
  • Hari, B. S. (2008). Mengapa Fisika Sulit.
  • Kristin, F. (2016). Analisis model pembelajaran discovery learning dalam meningkatkan hasil belajar siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 2(1), 90-98.
  • Lubis, N. A., & Harahap, H. (2016). Pembelajaran kooperatif tipe jigsaw. Jurnal As-Salam, 1(1), 96-102.
  • Maharani, L., Masya, H., & Janah, M. (2018). Peningkatan keterampilan sosial peserta didik SMA menggunakan layanan bimbingan kelompok dengan teknik diskusi. KONSELI: Jurnal Bimbingan dan Konseling (E-Journal), 5(1), 65-72.
  • Ningsih, D. S. (2019). Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Pada Siswa Smk Negeri 3 Meulaboh Tahun 2013/2014. MAJU: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(1).
  • Nurfitriyanti, M. (2017). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw terhadap hasil belajar matematika ditinjau dari kecerdasan emosional. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 7(2).
  • Razi, P. (2013). Hubungan Motivasi Dengan Kerja Ilmiah Siswa Dalam Pembelajaran Fisika Menggunakan Virtual Laboratory Di Kelas X SMAN Kota Padang. Jurnal Teknologi Informasi & Pendidikan, 6(2), 119-124.
  • Salam, R. (2017). Model pembelajaran inkuiri sosial dalam pembelajaran IPS. HARMONY: Jurnal Pembelajaran IPS Dan PkN, 2(1), 7-12.
  • Sugiarti, R., & Pribadi, A. S. (2013). Perbedaan penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Numbered Head Together (NHT) dan Jigsaw terhadap peningkatan keterampilan sosial pada siswa SMA (Studi kasus di SMA Karangturi Semarang). Wacana, 5(2).
  • Sultan, A. D., & Bancong, H. (2017). Pengaruh pendekatan multiple intelligences melalui model pembelajaran langsung terhadap sikap dan hasil belajar fisika peserta didik kelas XI IPA SMA Negeri 11 makassar. Jurnal Pendidikan Fisika, 5(1), 51-60.
  • Suprihatiningrum, J. (2013). Strategi pembelajaran teori dan aplikasi. Yogyakarta: Ar-ruzz media.

DOI : https://doi.org/10.32698/ISPIVIII582