Analysis of students' ability in the cognitive domain in electrolyte and non-electrolyte solutions in SMA

Abstract

This study aims to determine the ability of students in the cognitive domain on the material of electrolyte and non-electrolyte solutions at SMA N 1 Telaga. This research is a qualitative descriptive study with the aim of analyzing students' cognitive abilities in SMA Negeri 1 Telaga with a total sample of 68 respondents. Indicators in measuring students' cognitive domains are understanding, application, analysis and synthesis.Based on the data analysis, research findings and discussion described above, it can be concluded that the students' ability in cognitive domain on Electrolyte and Nonelectrolyte Solution material at SMA Negeri 1 Telaga is still at a moderate level with a percentage of 51%.

Keywords

Due diligence, e-book, kvisoft flipbook maker

References

  • Abdurrahman, Mulyono. 2003. Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta
  • Ahmad Susanto, 2011. Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Kencana
  • Agustini, R., Kendek, Y., & Kamaluddin, K. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Rotating Trio Exchange (RTE) terhadap Hasil Belajar Fisika Kelas XI SMA Negeri 1 Palu. JPFT (Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako Online), 6(3), 10. https://doi.org/10.22487/j25805924.2018.v6.i3.11069
  • Arikunto. 2008. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara
  • Arikunto, Suharsimi. 2013. Prosedur Penelitian: Suatu Pendidikan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta
  • Asy’ari, Muslichach. 2006. Penerapan Pendekatan Sains-Teknologi-Masyarakat (Dalam Pembelajaran di Sekolah). Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma
  • Brady, J.E. 1999. Kimia Universitas Asa dan Struktur. Bandung: Binaoura Aksara
  • Chang, R. 2003. Kimia Dasar Jilid 1. Jakarta: Erlangga
  • Dalem, I Dewa. 2007. Pengaruh Pembelajaran Berbasis Masalah Dalam Meningkatkan Hasil Belajar pada materi Hukum Newton tentang Gerak Siswa kelas X SMA Negeri 1 Seputih Mataram. Skripsi. Bandar Lampung: Universitas Lampung
  • Dimyati & Mudjiono. 2006. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta
  • Endah Loeloek Poerwarti, 2013. Panduan Memahami Kurikulum 2013. Jakarta: PT Prestasi Pustakarya
  • E Mulyasa, 2013. Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
  • Forum Magnunawijaya. 2013. Menyambut kurikulum 2013. Jakarta: PT Kompas Media Nusantara
  • Gagne. Robert M, 1989. Kondisi Belajar dan Teori Pembelajaran. (terjemah Munandir). PAU Dirjen Dikti Depdikbud. Jakarta.
  • Hardianti, T. (2018, May). Ana lisis kemampuan peserta didik pada ranah kognitif dalam pembelajaran fisika SMA. In Quantum: Seminar Nasional Fisika, dan Pendidikan Fisika (pp. 557-561)
  • Heliyandari, Y., Rohmadi, M., & Yuliani, H. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Rotating Trio Exchange Terhadap Keterampilan Kooperatif dan Hasil Belajar Siswa pada Materi Momentum dan Impuls. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 9(1), 28. https://doi.org/10.26877/jp2f.v9i1.2310
  • Hidayat, Jamadulin. 2010. Pelajar Kimia untuk SMA/MA Kelas X. Ciamis: Cv Arya Duta
  • Husdarta dan Nurlab. 2010. Pertumbuhan dan Perkembangan Peserta Didik. Bandung: Alfabeta
  • Ilmiah, A. J., Nama, T., & Hidrokarbon, S. (2018). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Rotating Trio Exchange ( Rte ) Berbantuan Media Couple Card Pada Sub Materi Tata Nama Senyawa Hidrokarbon Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Xi Ipa Sma Adisucipto Sungai Raya. Ar-Razi Jurnal Ilmiah, 6(1), 1–9.
  • Isjono. 2010. Cooperative Learning. Alfabeta: Bandung
  • Jannah, M., Kurniadi, E., & Sasono, M. (2015, June). Analisis Uji Kemampuan Kognitif Siswa Man 2 Madiun Kelas Xi Ipa 2 Dalam Menyelesaikan Soal Termodinamika. In Prosiding SNPF (Seminar Nasional Pendidikan Fisika).
  • Kamaludin, Agus dan Suprihatiningrum, Jamil. 2010. Seri Lengkap dan Penyelesaian Uji Kompetensi Kimia untuk SMA/MA. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
  • Keenan, W. Charles. 1992. Kimia Untuk Universitas Jilid 1. Erlangga: Jakarta
  • Magdalena, Octaviany; Sri Mulyani dan Elfi, Susanti VH. 2014. Pengaruh Pembelajaran Model Problem Based Learning dan Inquiry Terhadap Prestasi Belajar Siswa Ditinjau dari Kreativitas Verbal pada Materi Hukum Dasar Kimia Kelas X SMAN 1 BOYOLALI. Surakarta: Universitas Sebelas Maret. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), Vol. 3 No. 4 Tahun 2014.
  • Mulyasa, E. 2006. Kurikulum Berbasis Kompetinsi. Bandung: Remaja Rosa
  • Mulyono Abdurrahman. 2012. Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka cipta
  • Muslimin, B., Hidayat, M. Y., & Anggereni, S. (2018). Analisis Kemampuan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Fisika Berbasis Taksonomi Bloom. Jurnal Pendidikan Fisika, 6(2), 96-101.
  • Nafi'an, M. I. (2017). Analisis Kemampuan Kognitif Siswa dalam Memecahkan Masalah Matematika. JP2M (Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika), 1(2), 80-88.
  • Nasadi, N., Lukum, A., & Mohamad, E. (2014). Identifikasi kemampuan siswa kelas X SMA Prasetya Gorontalo dalam menyelesaikan soal-soal persamaan reaksi kimia. Jambura Journal of Educational Chemistry, 11(1), 92-97.
  • Ningsih, S. (2014). Realistic Mathematics Education: Model Alternatif Pembelajaran Matematika Sekolah. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 73-94.
  • Nuryanti, S., & Pursitasari, D. (2005). Kritis Dan Kemampuan Kognitif Siswa Pada Mata Pelajaran Kimia Di Kelas X Smkn 1 Bungku Tengah.
  • Oemar Hamalik. 2010. Manajemen Pengembangan Kurikulum. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
  • Permana, Irvan. 2009. Memahami Kimia SMA/MA Untuk Kelas X, Semester 1 dan 2. Jakarta: Pusat Pembukuan Departemen Pendidikan Nasional
  • Salam, S. N. A., Lukum, A., & Paputungan, M. (2009). Meningkatkan Hasil Belajar Konsep Hidrolisis Garam Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tai (Team Accelerated Instruction) pada Siswa Kelas Xi Ipa 3 Sma Negeri 1 Limboto. Jurnal Entropi, 5(01).
  • Sastrohamidjojo, Hardjono. 2001. Kimia Dasar. UGM Press: Yogyakarta
  • Slavina, E, Robert. 2008. Cooperatif Learning. Bandung: Nusa Media
  • Sudjana, Nana. 2004. Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensido Offset.
  • Sudjana, Nana. 2005. Penilaian Hasil Belajar. Bandung: PT Remaja Rosdikarya
  • Sudijono, Anas, 2001. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada
  • Sugiono. 2016. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta
  • Sugiono. 2018. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta
  • Suprijono, A. 2013. Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Belajar
  • Syah, Muhibbin. 2001. Psikologi Belajar.Jakarta: Logos Wacana Ilmu
  • Vidayanti, N., Sugiarti, T., & Kurniati, D. (2017). Analisis Kemampuan Kognitif Siswa Kelas VIII SMP Negeri 11 Jember Ditinjau dari Gaya Belajar dalam Menyelesaikan Soal Pokok Bahasan Lingkaran. Kadikma, 8(1), 137–144. https://jurnal.unej.ac.id/index.php/kadikma/article/download/5274/3993
  • Vidayanti, N., Sugiarti, T., & Kurniati, D. (2017). Analisis Kemampuan Kognitif Siswa Kelas VIII SMP Negeri 11 Jember Ditinjau dari Gaya Belajar Dalam Menyelesaikan Soal Pokok Bahasan Lingkaran. KadikmA, 8(1), 137-144.

DOI : https://doi.org/10.32698/ISPIVIII585